Hur mycket bör man gå på en dag?

Svar till Maja som undrar hur många steg som är lagom på en dag.

Det finns väldigt många olika rekommendationer om hur mycket man ska röra på sig. Generellt sett så rekommenderar landstingen (sjukvården) att man behöver utföra fysisk aktivitet minst 30 min om dagen för att underhålla sin hälsa. Viktigt är dock att man blir svettig och kanske något anfådd, det räcker inte att gå i lungt och behagligt tempo (men det är förstås individuellt vad som är lugnt och behagligt).

Vill man gå ner i vikt rekommenderar de 60 min fysisk aktivitet per dag, alltså 60 minuters svettande och andfåddhet. Självklart går det att dela upp tiden och träna mer vissa dagar och mindre andra dagar. Raska prommenader eller simning är perfekt för den som behöver komma igång. Det kan också vara bra att veta att man behöver inte bli mer andfådd än att man klarar av att prata med en träningskompis under tiden. Då har man en puls på 130-140 (något lägre för äldre personer) och träningen ger bra fettförbränning.

Förmodligen har alla sett Du är vad du äter någon gång.. Anna Skipper brukar ge stegräknare till flera deltagare och ha 15000 steg om dagen som mål. Om en person är väldigt överviktig brukar den få börja på 10000 och ofta vill hon att man efter en tid ska komma upp i 20000 steg per dag. Kosten är förstås också viktig, men den kan jag återkomma till i ett annat inlägg.

Att gå 20000 steg om dagen tar förstås tid. När man har kommit igång med att gå mycket kan man övergå till andra träningsformer som förbränner fler kalorier på kortare tid. Spinning, dans/ aerobics och simning är träningsformer som ofta passar nybörjare.


Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Ställ gärna fler frågor för jag är vädigt påläst inom ämnet kost och hälsa. Samtidigt vet jag också hur jobbigt det kan vara att träna och äta rätt eftersom jag själv dras med övervikt (som förhoppningsvis är ett minne blott efter sommaren). För många är det som för mig, det sitter i huvudet och det är jättejobbigt!


Nästa inlägg i kategorin kost och hälsa kommer handla om hur man ska äta för att hålla vikten eller gå ner i vikt.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Sara "skipper" blomberg ;)

2009-04-14 @ 15:11:34
Postat av: Hanna

ett annat tips för den som vill gå ner i vikt (testar det själv just nu) - skaffa dig en rejäl matförgiftninng så går du garanterat ner 2-3 kilo inom några dagar. bieffekter: muskel och ledvärk, illamående samt en nära relation med närmsta toalett...

2009-04-14 @ 15:15:49
Postat av: Sara

Inte den mest önskvärda metoden kanske...

2009-04-14 @ 19:08:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0