International business program


Tänkte att jag ska berätta lite om mitt program, hur det är, vad det handlar om och vad jag blir i slutändan. Det är inte så många som har koll på det tror jag! Svårt att komma ihåg om inte annat..

Jag läser alltså International business program som är 240hp, eller 4 år med andra ord. Efter tre år får jag en kandidatexamen i ekonomi och efter fyra år civilekonomexamen. Det är alltså en civilekonom utbildning med internationell inrikting och hela utbildningen är på engelska inklusive tentor och allt. Till och med juridiken med de svenska lagarna kommer jag att läsa på engelska!

Hur känns det då hittills? Bara bra. Första kursen känns ganska enkel och mycket är likt det som jag har läst tidigare. Jag känner verkligen att jag har hamnat rätt! Just nu läser vi företagsekonomi med inriktning på vad som är speciellt vid internationella affärer. Om kulturskillnader, svårigheter med språk, fördelar, nackdelar, distans mellan länder och så vidare. Det är intressant och givande :)

Under det tredje året kommer jag förmodligen att plugga eller ha praktik utomlands. Det hör till utbildningen och i princip alla åker utomlands. Jag vet inte riktigt vart jag vill åka eller vad jag vill göra då men det är dags att börja fundera över det redan nu, man måste vara ute i god tid!

Efter de fyra åren är programmet slut men eventuellt tar jag mig an ett femte år för att få en masterexamen. Det kommer jag dock inte fundera så mycket på för än det börjar närma sig. Men om jag väljer att läsa en master så behöver det inte vara i Umeå för alla masterutbildningar är på engelska så jag kan läsa det året vart jag vill!

Vad vill jag bli i slutändan? Ekonom blir jag ju onekligen och det finns mycket man kan jobba med som ekonom, ekonomer behövs inom alla områden. Det jag är sugen på nu är att leda stora projekt, utveckla saker/sammarbeten, kanske inom området utvecklingsländer... Jag tycker att det är intressant hur världsekonomin utvecklar sig och vill hjälpa till att förbättra för utvecklingsländerna och människor som lever i fattigdom.

Direkt efter utbildningen är mitt mål att komma med i ett spännande traineeprogram, kanske hos en bank eller ett läkemedelsföretag, möjligheterna är många! Och i slutändan vet man aldrig vad som händer!

Till sist, jag trivs bra här uppe och är glad. Det är bra tycker jag. Men när jag är klar kommer jag tillbaka till Stockholm, så håll ut! Kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0